måndag 24 januari 2011

Lite blandat..


Elektrikern håller på att förbereda installationen i fasadmätarskåpet som sitter på husets utsida. Inne i skåpet kommer serviskabeln in från nätbolaget. Sedan går det en kabel från skåpet till vår elcentral inne i huset. Anledningen till att serviskabeln kommer i ett eget skåp är att nätbolaget och elleverantören ska kunna komma åt det även om vi inte är hemma.
 
Idag började även tomtsäljargrannens hus att monteras. Det är otroligt spännande att se hur det kommer att bli. Tyvärr var dagen fylld med jobb så jag hann inet se så mycket av montaget. Men om bara några dagar kommer vi att kunna se huset hyfsat färdigt från utsidan. Till sommaren kommer deras hus att vara klart för inflyttning!

Ytterligare en bild från montaget. Svårt att se på dessa bilder, men av de skisser vi sett så kommer huset att ha samma stil som vårat. Det var bara en slump, men jag tror att husen kommer att komplettera varandra fint! 
Här är från helgen arbeten med taket i allrumet på övervåningen. Vi började från ytterväggen mot gatan. Det svåra partiet var över trapphålet. Vi la ut lite reglar och några golvspåskivor över öppningen för att ingen skulle ramla ner.


På denna bild kan man se hur öppningen täckts över. Olle och hans pappa hjälps åt med takgipsplanken för att få de på plats. Vi passade även på att montera ytterligare några OSB skivor i trappöppningen.


Jag snickrade vidare inne i bastun. Nu är de flesta väggarna klara, nästan ända ner. Jag vill avvakta uppviket från klinkers innan vi sätter sista brädorna. Jag har även kapat till alla takbitar, och ska försöka "montera ihop dessa" liggande. Detat för att underlätta installationen av fiberoptik i taket. Vi ska försöka skapa "en stjärnhimmel" med ganska få stjärnor.. ha ha.. men ändå. Mitt dilemma nu är om munstycket för spikpistolen kommer in i utrymmet mellan åpanelbrädorna och om det på så vis går att skjuta fast taket om det är "ihopslaget". Men jag ska iaf prova.

//ASE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar