lördag 27 november 2010

Byggdag ett -äntligen igång!!

Morgonen började med att fylla bilen med verktyg och material. Det var så skoj att få starta äntligen... men att det skulle vara -8 grader hade vi inte helt räknat med... På med underställ och toppluva!

Vi startade med garaget. Det ska isoleras. Garageporten fungerar fortfarande inte, det är kvar för byggarna att fixa. Men ställningen för skenorna är på plats och dörren sitter där. Dock utan lås. Men stor och fin är den!


Vi började med att sätta OSB på de väggar som kommer att få hyllor och användas för förvaring av olika slag. Olle monterade skivorna och jag isolerade väggarna. Vi jobbade på vägg för vägg. Enklaste sättet mot kylan är ju att hålla sig sysselsatt... :-)


När OSB och gips var på plats satte jag upp ett hyllsystem med skenor. När huset är klart kommer vi komma tillbaka til lgaraget och måla även här. Men nu är prioriteringen bara att få undan sakerna samt att få till isoleringen och brandskyddet.


Röran på golvet och alla saker hamnade uppe på hyllorna och genast kändes det som att garaget nog kan rymma både en och två bilar och lite till... :-)


Jag fortsatte med att förbereda ventilationen på vinden. Upp med alla kanaler, t-stycken och muffar. Tyvärr glömde vi sågen för att kunna kapa rören så det får vi fortsätta med imorgon. Jag provade dock att använda popnittången - men jag var för klen.. :-( Det blir Olle som får popnita ohop kanalerna... trist...

Olle pratar ju aldrig när vi bygger så jag fick införskaffa en egen kompis! Jag har bestämt att döpa honom till Tottie. Vi kom bra övverrens och poppade ikapp.


Olle med sin nya bästis... Skruvautomaten (efter lite intrimning) är grym! Och den sparar otroligt mycket tid! Bästa investeringen hittills!

Summerat så har det varit en lyckad första dag. Trots kylan så har vi kommit en bit på väg. Garageväggarna är nu helt färdigisolerade och alla skivor är uppe utom vid ena dörren. Där skall centraldammsugaren monteras med genomföring i ytterväggen samt att vi ska dra el och lägga in dosor och vp-rör. Det får vi fixa imorgon. Nu är det dags att tina lite innan morgonens utmaningar!!

//ASE





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar