måndag 18 oktober 2010

Tomtköpet

Hua startade egentligen den här resan?

Vi hade bestämt att nästa gång vi flyttade skulle det bli till ett hus. Beslutet var taget och vi (läs jag) började leta på hemnet. Det var som en drog.. jag knarkade hemnet. Jag kollade varje dag, i hela stan och tittade på både nya och gamla hus. Men så hittade jag denna tomt och ytterligare några tomter. 

Det visade sig att det var mycket lättare att sälja in konceptet tomt (= projekt) än hus. Nästan som om tomt inte inte var förknippat med ett hus..men jag är rätt sälker på att han förstår det nu.. :-)

Vi hade satt upp lite kriterier:

  • Nära skog eller naturområde
  • Hyfsat nära vatten (dock inet sjöläge)
  • Nära spårbunden trafk - gångavstånd till hållplatsen
  • Samma sida om stan som övriga familjen
  • Samma sida om stan som jobbet
Den här tomten (men även ytterligare några) uppfyllde allihopa och vi började på riktigt att fundera på om vi skullel klara av projektet. Inte nog med tiden, ett stort projekt som kräver stort engagemang. Vi funderade mycket.. Jag drömde mest.. :-) Om fruktkorgar och förkläden och stora middagar... haha

Hur som helst så la vi ett bud. Det var en tisdag. Mäklaren sa att det var planerat med ett kontraktstillfälle nästa tisdag. Vi sa tack och började fundera...

Hela veckan gick och inga nya bud kom. Vi började inse att detta kunde bli verklighet. Måndag kväll kom och jag hade redan beställt alla kataloger som fanns :-) Men vid ca nio-tiden kom ett sms.. ett nytt bud!

Vi pratade igenom det under flera timmar och bestämde oss för att inte höja. Nar jag pratade med mäklaren dagen efter meddelade jag vårt beslut men sa också att vi står kvar vid vårt bud och om de av någon anledning inte skulle komma överrens med den andra budgivaren.

Vid fem-tiden på eftermiddagen ringer mäklaren... hon meddelar att den andra budgivaren inte kunde skriva kontrakt som bestämt och att tomtsäljaren då ville erbjuda oss möjligheten att skriva istället. Jag meddelade att vi bestämt oss för att släppa detta och gå vidare, men att vi skulle prata igen. Det blev en lång kväll med massor med diskussioner - både tillsammans och ensamma.

Dagen efter ringde jag och sa att VI TAR DEN! och senare samma dag så skrev vi kontrakt! Vi träffade tomtsäljargrannen med familj och det kändes kalas.. vi var helt plötsligt fastighetsägare!!

Tjohoo!!
Det var hur "sagan" startade.. än vet vi inet hur den slutar.. men vi kan väl hoppas på .. å så levde de lyckliga i alla sina dar.. ha ha

//ASE

2 kommentarer:

  1. Vågade du inte skriva att vi hellre ville sälja tomten till er eftersom vi trodde att ni skulle bli trevligare grannar!? (Efter försäljningen ringde dom som la det högsta budet och var mycket besvikna över att vi sålt tomten så fort!)

    /Martin

    SvaraRadera
  2. Det var ju såklart vår förhoppning! Men det känns bättre när du skriver det :-)

    SvaraRadera